Naar aanleiding van ons grootouderfeest gingen we aan de slag met het prentenboek "Kas en Saar vieren Pasen."
Het is Pasen! Kas en Saar spelen allerlei leuke spelletjes op school en knutselen paasversiering. Wie komt plots de klas binnen? Een echte paashaas! Hij neemt de kinderen mee naar de kinderboerderij. Daar zien ze lammetjes en kuikentjes. Maar zouden er ook paaseitjes zijn?
Zoektocht naar afbeeldingen uit het boek. Bij elke afbeelding hoort een taaloefening. Rijmen, verkleinwoorden, zinnen maken,.. kwamen aan bod.
Gedurende het thema kwam de fijne motoriek heel veel aan bod. Ook in het knutselen van ons paasmandje kon je dit terugvinden.
Andere
Waarneming verschillende soorten brood
Zelf brood bakken
Sobermaal
Foto's van het grootouderfeest kan je vinden onder algemeen.
Hebben jullie al gehoord van Paco de reus, Saartje de kip met haar 10 kuikens, Kasim de vos, Marie het varken, Bonita de uil of Albert de kat? Jullie kapoenen alvast wel en wat waren ze enthousiast. We werkten de voorbije twee weken rond het prentenboek ‘beter een goede buur…’. Als de kleuters de klas binnen kwamen stapten ze in het verhaal en konden ze het boek beleven in de klas.Hebben jullie al gehoord van Paco de reus, Saartje de kip met haar 10 kuikens, Kasim de vos, Marie het varken, Bonita de uil of Albert de kat? Jullie kapoenen alvast wel en wat waren ze enthousiast. We werkten de voorbije twee weken rond het prentenboek ‘beter een goede buur…’. Als de kleuters de klas binnen kwamen stapten ze in het verhaal en konden ze het boek beleven in de klas.
We gingen naar de theatervoorstelling "Wit."
Ons klimaat verandert. De aarde warmt zachtjes op. Het lijkt wel zomer in de winter.
Waar is de kou? Waar is de sneeuw?
Alles wit? Daar kunnen we alleen nog van dromen.
Op zoek naar de sneeuw kwamen papa en dochter verschillende dieren tegen. Die hielpen om het "wit" te vinden. Zo kwamen ze de vogel tegen, de schildpad, bromvliegen, ...
We knutselden enkel dingen die we zagen tijdens de voorstelling.
Hoeveelheden:
samen met de 2de kleuterklas oefenden we om hoeveelheden op zicht te benoemen.
Verdelen: eerlijk of niet eerlijk?
Dansen
We begonnen ons arrangement een waarneming van verschillende kunstboeken. Wat is kunst? Hoe ziet kunst eruit? Wat kan allemaal kunst zijn?
Daarna gingen we aan de slag met enkele kunstenaars en kunstvormen:
Piet Mondriaan
Naleggen van een Mondriaan
Pointillisme
Bouwkunst
Beeldende kunst
Action painting
We gingen ook aan de slag met verschillende vormen: vormen maken met ons eigen lichaam en vormen in de verschillende hoeken.
Een matrix met vormen
Aan de schildersezel maakten we ook een zelfportret:
Onze achtergrond was een patroon
- Hiep hiep hoera voor Yintho!
- Hiep hiep hoera voor Loena!
- Heksje Mimi zoekt rust
- Hiep hiep hoera voor Maurice
- Klik klik hier ben ik.
- Hiep hiep hoera voor Xander
- Cadeau van de Sint
- Boeken in alle hoeken
- De Spiekpietjes
- Hiep hiep hoera voor Charlie
- De Gruffalo
- In het bos zit een hele grote Gruffalo...
- CML meester Harold
- Krullenbol: de bloem
- Spelen in de hoeken
- Hoera voor Margaux!
- Hoera voor Julan
- Hoera voor Sietske!
- Welkom in de klas
- Hoera voor Ynora