In de vakantie was ik jarig. Ik bracht ook een traktaat mee naar de klas. De kinderen vonden dat ik ook kaarsjes moest uitblazen en ik moest ook zeker op de foto :-)
We leerden spelletjes die we tijdens de speeltijden kunnen spelen aan.
We zochten gedurende de week verschillende rustmomentjes. We deden ademhalingsoefeningen en yoga. We probeerden onze buik- en borstademhaling te zoeken... niet gemakkelijk hoor.
We gingen aan de slag met de kleuren. We gingen toveren en mengen met kleuren.
Nabouwen van een voorbeeldplaat in de bouwhoek.
Tekenen van hekje Mimi
Andere
De foto's van de musical van heksje Mimi kan je terugvinden onder algemeen.
Waarneming van de fototoestellen
Kerstkaartje zelf maken in de mini-studio
Resultaat
In- en uitzoomen (dichtbij en veraf)
Begrippen: zwaar en licht
We gingen aan de slag met rijmen
We hielden een fotoshoot
Andere
Naar aanleiding van de voorleesweek gingen we in de klas aan de slag rond boeken.
Er gingen gedurende de weken verschillende keren pijlen in de school rond. Toen we die volgden vonden we telkens onze vertelkoffer terug.
In de vertelkoffer zat telkens een verhaal verstopt.
We leerden dan op elke kaft van een boek een titel staat en de schrijver/schrijfster. In een boek staan letters die letters vormen woorden en vele woorden maken een zin. Onderaan staan er vaak paginanummers.
Ook tijdens onze 'verhalenwandeling' werd er ook telkens richting aangegeven. Zo vonden we alle prenten van het prentenboek.
Met de beebot konden we experimenteren met richtingen.
We keken naar de boekenkast op school en probeerden in de bouwhoek ook boekenkasten (na) te bouwen.
Op de plattegrond van de klas werd aangestipt waar de vertelkoffer verstopt zat. De kinderen gingen aan de slag met de plattegrond.
Sorteren: dik en dun + schematiseren van hoeveelheid. Hoeveel dikke boeken zijn er? Hoeveel dunne boeken zijn er? We plaatsen evenveel blokken op elkaar. Welke toren is de hoogste/laagste? Van elke boeken zijn de meeste/minste...?
Verschillende soorten verhalen: prentenboeken, informatieve boeken, telboeken, strips,...
Ons poppenhuis werd omgetoverd tot bibliotheek. We kregen allemaal een bibliotheekkaart om enkele boeken te ontlenen.
Gedurende de voorleesweek kwamen er enkele mama's voorlezen.
We knutselden ons eigen boekje waar woordenschat als 1ste, laatste, kaft, paginanummers, ... aan bod kwamen.
In de zandtafel en tablet gingen we aan de slag met letters.
Aan de lichttafel vonden de kinderen het heel leuk om de kaft van een prentenboek na te maken.
Fijnmotorische hoek met letters
In het 2de leerjaar werd ook over de bibliotheek geleerd. We deden een klasoverschrijdende activiteit. Samen met een leerling van het 2de leerjaar mochten ze in de klas QR-codes zoeken en scannen. Op elke QR-code stond een verhaal. Bij juf Barbara keken ze naar een verhaal met het verteltheater.
Andere: oa verwerking van krullebol, samen kijken in de boeken
Iedereen kent de Pieten van Sinterklaas.
Maar weet je ook wie de Spiekpietjes zijn?
Deze geheimzinnige sinterklaashulpjes lijken op gewone Pieten, maar dan veel kleiner. Elk jaar met het vallen van de blaadjes verstoppen de Spiekpietjes zich in huizen, appartementen, klaslokalen en winkels. Zo kunnen ze zien of kindjes heel lief en braaf zijn, of een beetje ondeugend. De Spiekpietjes zien ook waar je van houdt. Zo komt Sinterklaas precies te weten welke cadeautjes de kinderen leuk vinden en wie misschien wel een extra pakje verdient…
Af en toe kwam er in onze klas ook een Spiekpietje piepen...
We bouwden de stoomboot en het kasteel van de Sint.
We gingen op zoek naar het kasteel van de Sint. Onderweg moesten we heel wat hindernissen ondergaan.
Fantasieverhaal spelen
Inleven in een rol
Fijne motoriek: een patroon maken in de baard van de Sint, kleuren met een correcte pengreep, schoorsteen knutselen
Verlanglijstje: uitknippen
Schilderen van de Sint
Nabouwen naar voorbeeldAanleren van het versje: "de Spiekpietjes."
Schrijfdans: zwarte piet
Zowel met links als rechts cirkels tekenen (in beide richtingen) rond de cirkel. Krulletjes van de Piet tekenen. We letten vooral op de polsbeweging.
Andere