Naar aanleiding van de voorleesweek gingen we in de klas aan de slag rond boeken.
Er gingen gedurende de weken verschillende keren pijlen in de school rond. Toen we die volgden vonden we telkens onze vertelkoffer terug.
In de vertelkoffer zat telkens een verhaal verstopt.
We leerden dan op elke kaft van een boek een titel staat en de schrijver/schrijfster. In een boek staan letters die letters vormen woorden en vele woorden maken een zin. Onderaan staan er vaak paginanummers.
Ook tijdens onze 'verhalenwandeling' werd er ook telkens richting aangegeven. Zo vonden we alle prenten van het prentenboek.
Met de beebot konden we experimenteren met richtingen.
We keken naar de boekenkast op school en probeerden in de bouwhoek ook boekenkasten (na) te bouwen.
Op de plattegrond van de klas werd aangestipt waar de vertelkoffer verstopt zat. De kinderen gingen aan de slag met de plattegrond.
Sorteren: dik en dun + schematiseren van hoeveelheid. Hoeveel dikke boeken zijn er? Hoeveel dunne boeken zijn er? We plaatsen evenveel blokken op elkaar. Welke toren is de hoogste/laagste? Van elke boeken zijn de meeste/minste...?
Verschillende soorten verhalen: prentenboeken, informatieve boeken, telboeken, strips,...
Ons poppenhuis werd omgetoverd tot bibliotheek. We kregen allemaal een bibliotheekkaart om enkele boeken te ontlenen.
Gedurende de voorleesweek kwamen er enkele mama's voorlezen.
We knutselden ons eigen boekje waar woordenschat als 1ste, laatste, kaft, paginanummers, ... aan bod kwamen.
In de zandtafel en tablet gingen we aan de slag met letters.
Aan de lichttafel vonden de kinderen het heel leuk om de kaft van een prentenboek na te maken.
Fijnmotorische hoek met letters
In het 2de leerjaar werd ook over de bibliotheek geleerd. We deden een klasoverschrijdende activiteit. Samen met een leerling van het 2de leerjaar mochten ze in de klas QR-codes zoeken en scannen. Op elke QR-code stond een verhaal. Bij juf Barbara keken ze naar een verhaal met het verteltheater.
Andere: oa verwerking van krullebol, samen kijken in de boeken