Woensdag 9 november werd Nore 4 jaar! Gelukkige verjaardag Nore!

DSCF2152
DSCF2151
DSCF2154
DSCF2153
DSCF2155
DSCF2156
DSCF2157
DSCF2158
DSCF2159

Wat zie je allemaal op het water? Boten, golven, vogels, vinnen, een boei zijn enkele dingen die aan bod kwamen tijdens de brainstorm. We gingen verder aan de slag met de boten. Eerst keken we in informatieve boeken op zoek naar de verschillende boten en schepen. 

Een zeilboot, een roeiboot, een kajak, een kano, een motorboot, een vrachtschip, een passagiersschip, een politieboot, een reddingsboot, een piratenschip... zijn allemaal vaartuigen die we vonden.

Wat is het verschil tussen de boten en schepen? Een boot bestaat uit verschillende onderdelen. Welke onderdelen kan je zien? Wat is hun functie? Dat zijn allemaal dingen die we tijdens de kringmomenten besproken hebben. We zoeken dit op adhv filmpjes, boeken en de meegebrachte boten van de kinderen. 

Hierna gingen we zelf aan de slag. De kinderen mochten eerst kiezen welke boot ze gingen knutselen. Adhv een afbeeldingen konden ze de verschillende onderdelen knutselen van de boot. 

DSCF2122
DSCF2123
DSCF2130
DSCF2131
DSCF2164

We deden ook verschillende ervaringen op met zinken en drijven.

Mogen we zomaar in het water springen? Wat gebeurt er? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we niet naar beneden zinken? Een reddingsboei, zwembandjes, een reddingsjas. Lars had een reddingsjasje meegebracht naar de klas. We bekeken het even van dichtbij.

Aan de experimenteertafel konden de kinderen sorteren. Ze bekeken wat gaat zinken, wat blijft drijven.

Buiten mochten de kinderen met de bootjes spelen.

Als laatste moesten de kinderen zelfstandig aan de slag. Ze kregen 4 materialen en keken als het ging zinken of bleef drijven. De juiste kaartjes moesten op het blad komen.

DSCF2113
DSCF2114
DSCF2115
DSCF2116
DSCF2117
DSCF2118
DSCF2119
DSCF2120
DSCF2121
DSCF2125

We gingen het voorbij thema ook aan de slag met vormen. Volgende activiteiten kwamen aan bod:

* Eerst bekeken we de verschillende vormen: cirkel, vierkant, vierhoek en een driehoek. We bekeken de verschillen. Gingen op zoek naar de figuren.

* Met ons lichaam een vorm maken.

* Hamertje tik met vormen.

* Een boot in vormen naleggen.

* Stickers kleven: 1ste kleuter (op de correcte figuren een sticker kleven). 2de kleuter (naar voorbeeld een boot met vormpjes kleven)

* Met vormen een figuur naleggen.

* Boot met vormen opkleven: 1ste kleuter (boot maken en opkleven), 2de kleuter (vormen uitknippen, boot maken en opkleven).

DSCF2090
DSCF2091
DSCF2092
DSCF2093
DSCF2094
DSCF2095
DSCF2096
DSCF2097
DSCF2099
DSCF2100
DSCF2103
DSCF2104
DSCF2105
DSCF2106
DSCF2107
DSCF2108
DSCF2109
DSCF2112
DSCF2132
DSCF2133
DSCF2136
DSCF2138
DSCF2140
DSCF2141
DSCF2147
DSCF2148
DSCF2090
DSCF2091
DSCF2092
DSCF2093
DSCF2094
DSCF2095
DSCF2096
DSCF2097
DSCF2099
DSCF2100
DSCF2103
DSCF2104
DSCF2105
DSCF2106
DSCF2107
DSCF2108
DSCF2109
DSCF2112
DSCF2132
DSCF2133
DSCF2136
DSCF2138
DSCF2140
DSCF2141
DSCF2147
DSCF2148

Schrijfdans is een vorm van voorbereidend schrijven. Schrijven is een ontwikkelproces die de kleuter doorloopt.  Adhv schrijfdans verbeteren we de schrijfvaardigheden en de fijne motoriek van het kind. Het is een wisselwerking tussen klank en beweging. 

Hieronder zie je het de kleuters een 'boot' tekenen op muziek.

DSCF2082
DSCF2084
DSCF2087
DSCF2089

Tijdens onze godsdienstmomenten kwam de legende van de Sint aan bod. Elkaar helpen stond dan ook centraal tijdens dit thema.

Een voorbeeld: ik doe de mantel van de Sint om. Met de beurtenstokjes kies ik een kindje die krijgt een pietenmuts op. Ze krijgen de rol van een Piet (kokpiet, fietspiet, bange piet,...). Ze krijgen een foto te zien en leven zich in. Ze vertellen wat er gebeurd is en wat de Sint dan heeft gedaan om hen te helpen.

DSCF2163

Op donderdag gingen we dan allemaal samen naar de zaal waar de Sint langskwam. Elke klas leerde een liedje of een dansje en toonde dit aan de Sint. We werden ook verwend met een zakje snoep en kregen een leuk cadeau voor de klas. Foto's kan je terugvinden onder algemeen.

DSCF2162
DSCF2161

 

 

In de klas kwamen enkele huisdieren langs. Ondertussen hadden we de gelegenheid om de poes en het konijn waar te nemen. 

Amélie haar poes

DSCF1859
DSCF1858
DSCF1860
DSCF1861
DSCF1862
DSCF1863

Wout zijn poes

DSCF2051
DSCF2052
DSCF2053
DSCF2054
DSCF2055
DSCF2056
DSCF2057
DSCF2058

Emma haar konijn

DSCF2064
DSCF2065
DSCF2066
DSCF2067
DSCF2068
DSCF2069
DSCF2070
DSCF2071
DSCF2072
DSCF2073

Tommy zijn konijn

DSCF2064
DSCF2065
DSCF2066
DSCF2067
DSCF2068
DSCF2069
DSCF2070
DSCF2071
DSCF2072
DSCF2073

In kleine groep deden we de waarneming van alle spullen die de kindjes meebrachten. 

  • DSCF1902
  • DSCF1903

We gingen op stap naar het hondentrimsalon. 

  • 4D18DB87-6B7F-4106-B4BF-76331474E314
  • 5A1C7124-3893-477A-883E-1B878009E732
  • 4D48231A-282F-43AB-BF44-CD27DC468075
  • 9B4E3287-B722-4651-A21C-98379CE7B027
  • 19CE7ED0-3E7E-4B09-8FF2-87638E159985
  • 183DF8AA-496B-4DA3-AB0E-0ABA10C95D65
  • 446F2658-D34E-4A98-A640-E5D56E677C02
  • 785E6AA8-6D0E-4364-92BB-9969EF12F24C
  • 885C3C8E-39CF-428C-8F7A-B43586ED2C6A
  • 267092E7-1B03-430F-BFAE-73A440BD6F9B
  • 19E0118A-0344-45BC-B58F-C31C8128F0BF
  • D3F616FB-07A7-473E-8C4D-CF3AF596447B
  • 0569196F-75A4-4AAD-8AB0-600510F27911
  • DSCF1961
  • DSCF1962
  • DSCF1963
  • DSCF1964
  • DSCF1965
  • DSCF1966
  • DSCF1967
  • DSCF1968
  • DSCF1969
  • DSCF1970
  • DSCF1971
  • DSCF1972
  • F8865686-B79B-4EAF-AE40-6EAA21B42968

Terug in de klas bouwden we ons eigen hondentrimsalon.

DSCF1992
DSCF2001
DSCF2002

Overal in de klas waren er puzzelstukjes verstopt. Het was aan de kinderen om de puzzelstukjes te zoeken en dan de puzzel te maken. Op elk puzzelstukje stond een opdracht, vraagje over de huisdieren. Zo kwamen we wat meer te weten over hun lichaamsdelen en hun functie, hun voeding, verzorging...

DSCF1868
DSCF1869
DSCF1870
DSCF1871
DSCF1872
DSCF1873
DSCF1874

Hokjes bouwen voor de knuffeldieren.

DSCF1937
DSCF1932
DSCF1943
DSCF1947
DSCF2003
DSCF2060

Ter voorbereiding van de tentoonstelling hebben we natuurlijk ook enkele knutselwerkjes gemaakt.

DSCF1882
DSCF1883
DSCF1933
DSCF1934
DSCF1942
DSCF1994

Details zoeken op de praatplaat.

DSCF2014
DSCF2015
DSCF2059

Schaduwen: 

* een schimmenspel gespeeld door de juf. De kinderen mochten ook eens proberen.

* schaduwen zoeken

* dieren met onze handen proberen te vormen

* schaduwen tekenen

DSCF2009
DSCF2010
DSCF2011
DSCF2012
DSCF2016
DSCF2017
DSCF2018
DSCF2022
DSCF2023
DSCF2024

In de klas konden we ook heel wat stappenplannen terugvinden:

* stappenplan voor een puzzel

* stekels op de egel hangen

* een poes/vis tekenen of schilderen

* een vogel boetseren

DSCF1899
DSCF1898
DSCF1900
DSCF1901
DSCF2004
DSCF2005
DSCF2019
DSCF2020

Tekenen met de lichttafel

DSCF1938
DSCF1939
DSCF1944
DSCF1948
DSCF1991
DSCF1993
DSCF1998
DSCF1999

Wiskunde:

telrij opzeggen: 1 2 3 ...

aanwijzend tellen: tellen terwijl je met de vinger aanwijst

terugtellen 10 9 8...

evenveel / meer / minder

Dobbelsteen: evenveel leggen als ogen op de dobbelsteen

Tablet: cijfers

DSCF1940
DSCF1936
DSCF1949
DSCF1950
DSCF1951
DSCF1952
DSCF1953
DSCF1954
DSCF1955
DSCF1956

Vrij spel

DSCF1864
DSCF1865
DSCF1866
DSCF1867
DSCF1929
DSCF1930
DSCF1931
DSCF1935
DSCF1941
DSCF1945

Momentje in de klas:

 

Nore en Loena hadden afgelopen maand allebei iets te vertellen.

Nore werd grote zus van Médard!

DSCF1974

Loena werd grote zus van Mira!

DSCF2028

Een hele dikke proficiat!

Maandag werd Yaiza 3 jaar! Gelukkige verjaardag!

DSCF2031
DSCF2032
DSCF2033
DSCF2034
DSCF2035
DSCF2036
DSCF2037
DSCF2038
DSCF2039
DSCF2040

Op 26 september werd Wout 4 jaar!

DSCF1904
DSCF1905
DSCF1906
DSCF1907
DSCF1908
DSCF1909
DSCF1910
DSCF1913
DSCF1914
DSCF1915

Woensdag 21 september werd Mila 4 jaar!

DSCF1853
DSCF1854
DSCF1856
DSCF1877
DSCF1876
DSCF1880
DSCF1884
DSCF1886
DSCF1891
DSCF1888

Vrijdag kwam Victor langs bij ons in de klas (zie folder die je meekreeg in de boekentas)

IMG20220923094307
IMG20220923094317
IMG20220923094322
IMG20220923094413

Op 3 september werd Sem 4 jaar! Gelukkige verjaardag Sem!

DSCF1776
DSCF1779
DSCF1777
DSCF1780
DSCF1781
DSCF1782
DSCF1784
DSCF1785
DSCF1787
DSCF1788


Hendrik Consciencestraat 36

8600 Beerst

051/503812

vb.vladslo@belgacom.net


Beerststraat 36

8600 Vladslo

051/505977

vb.vladslo@belgacom.net