Op zondag 10 maart werd Alexia 5 jaar!

Gelukkige verjaardag!

DSCF1857
DSCF1859
DSCF1848
DSCF1853
DSCF1849
DSCF1870
DSCF1874
DSCF1876
DSCF1879
DSCF1877

Hallo

De voorbije week hadden we het over monsters-carnaval.
We zongen een liedje over monster namelijk: de monsterdans.

Naamloos

De kinderen knutselden hun eigen monstertje van klei.

image00025
image00024

 

In onze wiskundeles bekeken we zware en lichte monsters. Dit deden we door ze op de weegschaal te zetten. We bekeken ook verschillende schaduwen van monsters en plaatsten de monsters bij de juiste schaduw. 

image00036
image00035

In onze godsdienstmomenten maakten we de klas donker en luisterden we naar een verhaaltje over 'ik ben niet bang in het donker'. Het verhaaltje ging over een jongen die overal monsters zag in het donker maar als hij het licht aanstak zag hij geen monster maar een muis of speelgoed of een hond. Hierbij wilden we duidelijk maken dat je niet bang hoeft te zijn in het donker. In de andere godsdienstmomenten stonden we stil bij onze gevoelens: bang, blij, verdrietig,.. . 

Natuurlijk hebben we ook geluisterd naar een monsterverhaaltje. In het boek kwamen allemaal verschillende monsters te voorschijn!
We maakten monstercakejes, hierbij mochten de kinderen zelf hun monstercakeje versieren. 

image00023
image00022
image00020
image00019
image00018
image00017
image00016
image00015
image00014
image00013
image00012
image00011
image00010
image00009
image00007
image00008
image00006

Tijdens het vrij spelen konden de kinderen in het winkeltje en poppenhuisje monsterzakjes gebruiken. 
In de bouwhoek gebruikten we de monsterzakjes als garage voor de auto's en ze konden schilden maken om de monsters te verslaan. Aan de werktafel mochten de kinderen monster kleuren of zelf monsters tekenen. Bij het krijtbord konden de kinderen zelf hun monster tekenen met krijt of met water. 

Maandagnamiddag hebben we genoten van de zon en konden de kinderen buiten fietsen, met een bal spelen of in de zandbak spelen. Dinsdagnamiddag hebben we met alle kleuters een zonnige wandeling gemaakt!

Op vrijdag hebben we natuurlijk carnaval gevierd op school de kinderen mochten frietjes met frikadellen eten en konden daarna geschminkt worden, tekeningen kleuren en met ballonnen spelen. 

image00003
image00001
image00001
image00003
image00002
image00002

Fijne vakantie!
Groetjes 

Juf Ines en Juf Vicky!

‚ÄčEnkele sfeerfoto's van in de turnles met juf Lesley!

534172023269874112759337557987846376652800n
527655293823709292676251112831459527229440n
529535683236494616740776637134488608440320n
528618087260918511836663155767181111721984n
5283702623325060234685855035361641412165632n
5314266620657985668331605856722378121281536n
5216816217849047849467602442408142999388160n
5333311720945925039680206513603644263235584n
530713533107681897942724922981485650116608n
52717041904493343216120595770169351995392n

Tijdens een vroegere brainstorm kwam het thema liefde aan bod. De kleuters wilden hier heel graag rond werken. Met valentijn waren de kinderen dan ook heel enthousiast om een hartje voor mama en papa te maken.

DSCF1627
DSCF1630

We knutselden een brief voor iemand die we graag zien. We maakte aan de hand van rijmwoordjes ons eigen versje erbij.

DSCF1634
DSCF1632

Patroon kleuren

DSCF1639

Teken van hartjes aan het krijtbord

DSCF1649

We filosofeerden over liefde...

Wat is liefde? Kunnen dieren ook verliefd zijn? Hoe zie je het als we verliefd zijn? Wat voelen we?

Brainstorm

DSCF1672

Drama-activiteit:

Na de brainstorm mochten de kleuters bewegingen bedenken bij liefde. VB. bloemen geven, hartje uitbeelden, zoen gooien, knuffel geven, ring aandoen... dit moesten de kleuters uitbeelden. Samen met een vriendje gingen ze nadenken welke bewegingen ze gingen uitvoeren. Elk op de beurt kwamen ze naar voren...

DSCF1650
DSCF1668
DSCF1664
DSCF1662
DSCF1660
DSCF1657
DSCF1655

Noémie is ziek geweest en Cas heeft haar gemist. Hij maakte een hele mooie tekening voor haar... Dat is ook liefde!

DSCF1670

Deze week hebben we gewerkt rond een toepasselijk thema namelijk thema 'ziek zijn'.
Om ons thema te beginnen zijn we gestart met een waarneming. Hierbij bekeken we verschillende doktersspullen van dichterbij.

We leerden ook pilletjes sorteren volgens een opdrachtkaartje. 
Daarnaast luisterden we naar een verhaaltje over 'kikker' die geen stem meer had. Na het verhaaltje hebben we eens geprobeerd om ons allemaal in te leven in kikker zijn rol. De kinderen moesten zonder stem in de klas zitten. Dit was een moeilijke opdracht en was dus voor een korte tijd :)

In onze godsdienstmomenten stonden we eventjes stil bij alle mensen die ziek zijn en dat we geluk hebben met goeie dokters in ons land!
We bekeken ons lichaam van dichterbij: enkel, elleboog, schouder, wimpers, enzovoort.
In onze wiskundemomenten leerden we over een lege fles siroop, halfvolle of volle fles siroop. 

De kinderen konden medicijnen kopen in onze apotheekwinkel. In het poppenhuisje konden ze doktertje spelen. In de bouwhoek hadden de kinderen een ziekenhuis gemaakt voor alle mensen en dieren. In de zandbak konden de kinderen met spuitjes spelen. Natuurlijk konden ze ook pilletjes sorteren en maakten ze pilletjes met plasticine. 

De kinderen knutselden een dokterstas.Hierbij hebben we snippers moeten knippen en de doktersspullen moeten inkleuren, uitknippen en opplakken in hun dokterstas. Tot slot moesten ze strookjes knippen voor hun handvatten. 

Juf Vicky zal werken rond het thema 'liefde'. Donderdag 21/02 starten we met het thema 'monsters'. Wie iets heeft rond het thema, mag gerust iets meebrengen! 

527655103867952088162156512766061216006144n
527193022104201839667145365274349910884352n
527084524018601138984235264088982299344896n
5260572713178911317149721444953669844860928n
525961693138800625998756083460530675122176n
524659954145527126133586472910895012904960n
52465970300110274036036117739506148311040n
523846282926979780903268521597895634321408n
523735454723675632979293832352442947731456n
523656273124583729519626562355710665949184n
52344350404366146787939123482835200770048n
52333015242188853390458238299495845068800n
521531973481861126982003875246148188897280n
520939192599495849245567157569522839322624n
5194894810079283360600507242415038403706880n
520715182541026988020653513481306249887744n
518079566054651732261683803423647775850496n
517836435611418977007673177916353226997760n

 

Op 1 februari werd Mats 5 jaar!

DSCF1402
DSCF1438
DSCF1404
DSCF1411
DSCF1412
DSCF1417
DSCF1423
DSCF1427
DSCF1430
DSCF1435

Gelukkige verjaardag Mats.

We begonnen ons thema terug met een brainstorm. Deze woorden kwamen aan bod: kunstwerken, schilderijen, iets maken, tekenen, schildersezel, verven, penceel.

We leerden enkele kunstenaars/kunstvormen kennen:

Mondriaan

DSCF1383
DSCF1385
DSCF1387
DSCF1383
DSCF1385

Wiskunde: naleggen

DSCF1450
DSCF1389

Pointillisme

DSCF1465
DSCF1393

Jackson Pollock - Action painting

DSCF1510
DSCF1502
DSCF1490
DSCF1487
DSCF1474
DSCF1476
DSCF1470
DSCF1448
DSCF1508
DSCF1495

We gingen ook schilderen met lichaamsdelen

DSCF1501
DSCF1456
DSCF1458

Verder bekeken we ook kunstwerken van Van Gogh, Kadinsky en Picasso.

Op gedichtendag hadden we het over de kunst van het gedicht. Niet enkel schilderen is een kunst, maar ook gedichten, boekenschrijven, muziek,...

We luisterden naar het muzikaal verhaal van "Peter en de Wolf." Daarna gingen we er ook eens naartoe kijken om als laatste naar het orkest te kijken. De kleuters waren behoorlijk onder de indruk. Ze konden ook al de instrumenten linken aan de klanken en de personages. SUPER!

De week is alweer voorbij gevlogen.

Jammer genoeg zijn er al heel wat zieken in de klas. Juf Ines start deze week dan ook met het toepasselijk thema "ziek zijn." 

 

Op donderdag 24 januari zijn we gestart met het thema 'kleuren en vormen'. 
Hierbij hebben we eerst verschillende vormen bekeken (cirkels, vierkanten, enzovoort) + de kleuren. We beken onze klas eens van dichterbij een stoeltje had de vorm van een cirkel, de deur was een rechthoek, onze tafel een vierkant, enzovoort.

We speelden een spelletje waarbij de kinderen moesten gooien met een dobbelstenen. Vervolgens moesten ze kijken welke vorm en welk kleur ze gegooid hadden. Om tot slot de juiste vorm te nemen en op het juiste prentje te plaatsen. 

Om te knutselen konden de kinderen kiezen uit verschillende gekleurde blaadjes en vormen. Hierbij mochten ze een eigen creatie maken. De kinderen kozen voor een auto, brievenbus, kindje, enzovoort! 

Ze speelden met dominoblokjes, plasticine, blokjes in verschillende vormen. In onze lego vonden we ook verschillende vormen rechthoek, vierkant. Deze vormen konden ze gebruiken om een huis te bouwen! Onze puzzels hadden ook een speciale vorm. In de zandbak en krijtbord konden de kinderen oefenen om vormen zelf te tekenen. In het poppenhuisje konden ze 'cakjes bakken' in een vorm van een hartje. 

We bekeken en luisteren naar het verhaaltje over Elmer en de nijlpaarden.In onze boekenhoek lag er ook een boek over verschillende kleuren, dit was een aanleiding voor ons volgend spelletje. Dit was namelijk zoek zo vlug mogelijk iets in de klas met bijvoorbeeld kleur bruin.

In ons godsdienstmoment bekeken we elkanders knutselwerkjes (respect hebben voor elkaars werk). 
We leerden ook een liedje over vormen en kleuren. De kinderen moesten heel goed luisteren naar het liedje en moesten zelf zoeken welk vorm en welk kleur er in het liedje voorkwam. 

Op woensdag mochten de kinderen gooien met een dobbelsteen en kijken welk kleur ze hadden gegooid. Hierbij mochten ze zoeken in de 'lego' doos naar een blokje in het zelfde kleur. Vervolgens kwamen we uit tot een hoge toren met verschillende kleuren. 

Donderdag is juf Vicky gestart met een vervolg op kleuren en vormen namelijk 'Kunst'. Volgende week donderdag starten we met het thema 'ziek zijn'. Wie iets heeft rond ziek zijn, dokter, enzovoort mag dit gerust meebrengen naar school (wel naamtekenen!). 
 

Groetjes
Juf Ines

Naamloos
513590122981537742357997412481797566496768n
512279623132734193877816686928526962065408n
5118441016414696359838191128392542652465152n
511771265440362527611362864541877019869184n
511612582193362770724193756504256638353408n
510284723465240226146575375776862347722752n
5104334824511003584506706519891579463794688n
509792745525117718914578996500018760253440n
5097359220940819839712116972169184968966144n
509508693044101469433754394121095679049728n
5094602222096327960221568065823323461779456n
508498653903057384089815248484597313830912n
509203813211540020768452678614409223340032n
507587623878176617858298938946907238039552n

Brainstorm met kleuter "waar willen jullie nog eens over leren?"

DSCF0838

Na een stemming kwamen we tot het thema "de tijger." Wat weten we al over de tijger? Wat willen we weten over de tijger?

DSCF0840

Doorschuifssysteem:

 Wereldkaart: waar leven de tijgers?

Domino: wat eten tijgers?

Memory: verschillen tussen de tijgers

Tellen: hebben alle tijgers evenveel strepen?

Springen: hoever kan een tijger springen?

Kleurplaat

DSCF1213
DSCF1212
DSCF1210
DSCF1203
DSCF1202
DSCF1199
DSCF1196
DSCF1194
DSCF1191
DSCF1188

Tijdens een godsdienstmoment hebben we het even stil gemaakt voor de tijgers, want spijtig genoeg zijn ze met uitsterven bedreigd. Tijdens een gesprek hierover vroeg ik hoe dit kwam en als dit opgelost kon worden... 
‚Äč

Kunst: we bekeken kunstwerken van tijgers. Als we naar het schilderij kijken, hoe voelen we ons en waarom?

DSCF1164
DSCF1164

Opzoeken via de computer: we keken op de computer om te weten hoe een baby tijger, mama en papa tijger heet. De kleuters mochten de letters zoeken op het toetsenbord.

DSCF1172
DSCF1174

Verschillende hoeken

DSCF1220
DSCF1215
DSCF1151
DSCF1149

Boetseren van een tijger

DSCF1221
DSCF1223
DSCF1221
DSCF1223

We maakten een piano van vingerpopjes. Wanneer de pianist op een hand duwde moest het kindje het geluid maken van het dier dat hij/zij op zijn vinger had.

DSCF1178

Op het einde van de week bekeken we nog eens onze brainstorm. Kunnen we alle vragen beantwoorden en wat hebben we nu nog allemaal geleerd...