In de godsdienstles werkten we vandaag rond Allerheiligen/Allerzielen.

Eerst luisterden de leerlingen naar het mooie verhaal uit het prentenboek 'Krullen'. Ze leerden wat meer over de organisatie van Make-A-Wish en aansluitend werd hen gevraagd of zij zelf 'recht' denken of eerder 'in krullen', zoals de jongen in het verhaal. Ook moesten ze nadenken over kleuren, die bij het verhaal zouden passen. Vervolgens verwerkte elke leerling dit in een schilderijtje.
We schilderden niet met penselen, maar wel met voorwerpen die we vorige week meenamen uit het bos (takken, noten, blaadjes van bomen...).
Nadat de schilderijtjes klaar waren, vouwden we een fotokader in origami. Wanneer de schilderijtjes droog zijn, steken we ze dan in die zelfgevouwen fotokadertjes.

 

Na het beluisteren van een griezelverhaal over koppensnellers, gingen de leerlingen zelf als 'koppensneller' aan de slag. Zij maakten griezelige smoelen uit aardappelen. Voor sommigen was het de eerste keer dat ze een aardappel moesten schillen, een hele beleving!

Vrijdag 18/10 gingen we met z'n allen naar het bos. We maakten een mooie wandeling en speelden samen spelletjes.

 

Onlangs stond er in het tijdschrift Blits een artikel over 'The flashion designers'. JBC en Torfs zijn op zoek naar kinderen van het 5de, 6de leerjaar en uit het middelbaar om nieuwe ideeën uit te werken rond kledij en accessoires, die de zichtbaarheid (in het verkeer) op een coole manier verhogen.
De winnaars van deze wedstrijd zullen door hen worden uitgenodigd om deze ideeën concreet uit te werken. Deze spullen komen uiteindelijk ook echt in de winkelrekken terecht. (https://www.flashiondesigners.be/)

Onze leerlingen waren alvast zeer enthousiast om hun kans te wagen in deze wedstrijd! We zijn volop bezig met de voorbereidingen, want alle ontwerpen moeten tegen 3 november binnen zijn.

In onze weroles leerden we over verbindingsmaterialen.
De leerlingen kregen de opdracht om zo veel mogelijk verbindingsmateriaal en afvalmateriaal van thuis mee te brengen. Daarna moesten ze hier in groepjes een kunstwerkje mee maken. Daar kwamen de volgende leuke resultaten uit...

Een tijdje geleden werden er foto's gepost van toen we nog volop bezig waren met deze opdracht, maar ondertussen is iedereen klaar met de 3D-assemblage van zijn of haar naam.
De leerlingen moesten zelf uitzoeken hoe ze alles (verzorgd) aan elkaar konden vasthangen en dit hebben ze goed gedaan.
Zie hier alle resultaten!

Vrijdag 13/09 hadden we een creatieve dag in klas 5-6! Benieuwd naar wat de leerlingen zoal uitspookten? Hieronder vindt u enkele sfeerfoto's.

In onze taalles mochten de leerlingen van het 6de hun dagboekfragment over de eerste schoolweek in het net typen op onze laptops. Ondertussen maakten de leerlingen van het 5de in diezelfde taalles 'vriendschapsboekkubussen', wat dus ook een beetje wiskunde was.

 

Naar aanleiding van ons godsdienstthema 'Een tien voor geluk' bakten we samen gelukskoekjes. Eerst maakten ze er eentje voor iemand van de klas (na het trekken van naampjes) en daarna mochten ze zelf nog iemand kiezen, al dan niet uit de klas. (Misschien was u wel iemand van die gelukkigen.)
De koekjes werden in elk geval goedgekeurd door de leerlingen zelf!

 

Tussen het bakken door was er ook nog wat tijd om samen spelletjes te spelen. Zo maakten deze meisjes bijvoorbeeld samen een wagentje, die echt kan rijden!

 

In muzische zijn we dan weer bezig met een 3D-assemblage van de voornaam van elke leerling. Vandaar dat we al dat karton nodig hadden, alvast bedankt voor het sparen! We zijn nog volop bezig met deze opdracht, maar foto's van de resultaten volgen.

Die eerste schooldag zit er alweer op! Ook vandaag werden de kinderen weer getrakteerd op springen op het springkasteel en een lekker ijsje.