Om de klas wat in te kleden knutselden we een groot kasteel voor in de poppenhoek.
Klaar met het knutselen, tijd om te spelen in ons groot kasteel : stoere en dappere ridders, mooie prinsessen en elegante jonkvrouwen, koningen en koninginnen...er was plaats voor iedereen.
Ook met het houten kasteel en met het playmobil kasteel werd vaak gespeeld.
Daarnaast bouwden we in de bouwhoek ons eigen kasteel.
Met de beebot gingen we aan de slag : adhv opdrachtkaartjes moesten ze de weg programmeren. De oudste kleuters kregen de opdracht om zelf de beebot te zijn, één kleuter is de beebot, de andere kleuters moest de beebot programmeren.
We speelden ook enkele ridderspelletjes zoals het spelletje waar we met onze speer de andere van de paard/bank moeten duwen.
In de boekenhoek genoten we van de boekjes rond het thema. Het boekje van ridder Rikki konden we ook bekijken op de ipad.(fundel).
Denkspelletjes/smartgames rond het thema.
Een activiteit rond meten : we maakten glasraampjes voor in het kasteel.
In de knutselhoek werd er van alles geknutseld : kastelen, kroontjes, jonkvrouwhoedjes, zwaarden en schilden.
Rijmen , letter r van ridder en letter k van kasteel (dit voor de 3de kleuterklas) en samengestelde woorden werden geoefend.
Met de blokken een kasteel bouwen en deze dan natekenen : een moetwerkje voor de 3de kleuterklas.
We maakten stopmotionsfilmpjes : bij een stop motion filmpje maak je heel veel foto's waarbij je steeds iets heel kleins aan de opstelling verandert en dan weer een foto neem, deze foto's worden achter elkaar geplat en zo krijg je een filmpje.
De oudste kleuters mochten per 3 een eigen filmpje bedenken. Ziehier het resultaat:
Samen met gans de klas maakten we een stop motion filmpje bij het liedje van ridder Martijn en ridder Koen.